رفتن به محتوای اصلی
تاریخ بروز رسانی: 1401-12-02

مرمت و بازسازی بیش از ۴۰ کیلومتر از راه های عشایری آسیب دیده بخش نواسر شهرستان هوراند

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور عشایر آذربایجان شرقی، با توجه به فعالیت سامانه جوی  و بارش‌های رگباری باران در قشلاقات شهرستان هوراند طی روزهای گذشته که باعث تخریب راههای عشایری در منطقه نواسر  گردیده بود به همت اداره کل امور عشایر استان بیش از ۴۰ کیلومتر از این راهها مرمت و باز سازی گردید تا عشایر به راحتی کوچ بهاره خود را آغاز نمایند .
همچنین مرمت و باز سازی بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر از راههای ییلاقی نیز از اول خرداد ماه جهت سهولت در عبور و مرور عشایر منطقه آغاز گردیده است.

به مناسبت آغاز کوچ بهاره عشایر

عشایر و کوچ واژه عشایر از ریشه عشیره گرفته شده است. عشيره از ريشه «عشر» به معني دهه است. در اصطلاح عرب، به گروه اجتماعي هم‌خويشاوند (پدر تبار) که معيشت آنها بيشتر بر دامداری و مبتني بر کوچ (جابجايي) است، اطلاق مي‌شود. همچنين عشيره به معني برادران، تبار و نزديکان از جانب پدران و آبا نيز است. عشيره و عشاير، اسم فارسي برگرفته از عربي به معني خويشان، نزديکان و تبار اهل خانه و ايل و طايفه و قبيله است. عشایر کوچنده : عشایر کوچنده به مردمی اطلاق می‌شود که به طور همزمان دارای سه ویژگی زیر باشند. الف - ساختار اجتماعی عشیره‌ای مبتنی بر سلسله مراتب ایلی. ب - اتکای اصلی معاش به دام و دامداری.

ارسال درخواست ها و خدمات از طریق سامانه مکاتبه الکترونیکی توسط عشایر استان

عشایر عزیز، شما می توانید درخواست ها و خدمات مورد نیاز خود را از طریق ثبت نام درسامانه مکاتبه الکترونیکی به آدرس emokatebe.ir به ادارات امور عشایر شهرستانی و همچنین در صورت لزوم به اداره کل امور عشایر استان ارسال نمائید.

رئیس سازمان امور عشایر ایران از پرداخت تسهیلات برای ایجاد کارخانه فرآوری کنسانتره دامی و کارخانه تولید لبنیات در شهرستان اهر خبر داد، گفت: قیر مورد نیاز برای آسفالت راه‌های عشایری اهر و هریس را تامین می‌کنیم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل امورعشایرآذربایجان شرقی، شاهپور علایی‌مقدم در جلسه شورای عشایری شهرستان اهر که با حضور اعضای فراکسیون عشایری مجلس، معاون وزیر آموزش و پرورش و نمایندگان منطقه ارسباران در مجلس برگزار شد با اشاره به اینکه منطقه ارسباران جزو کانون‌های اصلی عشایری در استان آذربایجان شرقی است، اظهار کرد: نماینده اهر و هریس از روزهای نخست مجلس یازدهم پیگیر مسائل و مشکلات جامعه عشایری اهر و هریس بوده‌اند و با عملکردی که از وی در مجلس دیده‌ایم حمایت از عشایر و روستائیان را در عمل ثابت کرده‌اند.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان شرقی: ???? اجرای طرح‌های آب‌رسانی به ییلاقات و قشلاقات عشایری شهرستان اهر

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور عشایر آذربایجان شرقی، سید محمدحسن آل‌هاشم در جلسه شورای عشایری شهرستان اهر که با حضور رئیس سازمان امور عشایر ایران، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس و اعضای فراکسیون عشایری مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: شهرستان اهر از قطب‌های اصلی عشایری آذربایجان شرقی است و در این میان اداره‌ کل امور عشایری استان هرچه در توان داشته از خدمات‌رسانی به جامعه عشایری دریغ نکرده است.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی گفت: نقش عشایر با فداکاری ها و ایثارگری هادر طول ۸ سال دفاع مقدس بسیار پررنگ است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل امورعشایر استان ، حجت الاسلام و المسلمین دکتر آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز در دیدار با دکتر علائی مقدم رئیس سازمان امور عشایر کشور به همراه دکتر کریمی فیروزجایی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ، رئیس فراکسیون عشایری مجلس و نماینده بابل ، دکتر منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ،  دکتر رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ، دکتر حاتمی نماینده کلیبر ، خداآفرین و هوراند و دکتر آل هاشم مدیرکل امور عشایری آذربایجان شرقی از ابراز همدردی مقامات و مدیران سازمان ها و مردم از ابراز همدردی به خاطر  فوت والده گرامی شان قدر دا

استاندار آذربایجان شرقی: عشایر از ارکان مهم تحقق اقتصاد مقاومتی هستند.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: عشایر از جمله مهم‌ترین و موثرترین عوامل تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور محسوب می‌شوند و بدون تلاش این عزیزان؛ تامین نیاز کشور به گوشت و محصولات لبنی با مشکل مواجه می شود.

حضور جمعی از کارکنان امور عشایر استان در تجمع محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور عشایر آذربایجان شرقی، جمعی از کارکنان اداره کل امور عشایر استان به همراه سایر اقشار مردمی در حرکتی خودجوش و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی با حضور در مقابل بیت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه محبوب و مردمی تبریز اقدانات رژیم جنایتکار صهیونیستی در تجاوز وحشیانه به حریم مقدس مسجد الاقصی و شمال غزه و به خاک و خون کشیدن مردم مظلوم فلسطین را محکوم کردند.